OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čo myslíte, koľko cenných diel dokážete vychrliť za krátky čas a udržať si zápal? Aj CRIPPLED BLACK PHOENIX už narazili na svoje limity; stačí sa pozrieť na ich portfólio a je jasné, že výpadok nebol predmetom sporu, ale len otázkou času.
Jedno je isté: Ak vás od prehnanej aktivity odhovára vydavateľ, je to čudný varovný signál. Verme teda, že Briti vedia, čo robia, keď okrem nového EP sľubujú ďalší veľký album pre budúci rok. Veď práve tvrdohlavosť zvykla byť jednou z ich najväčších devíz.
Pasia rockových kronikárov
Je to zrejme prehnané spojenie, ale názov EP „No Sadness Or Farewell“ (a nielen on) zdanlivo máva na rozlúčku spevákovi a gitaristovi Joeovi Volkovi. Novinka je prvou nahrávkou bez jeho vkladu, a je tiež úľavou oboch strán od vlečúcich sa spoločných hádok, džentlmensky skrývaných pred fanúšikmi až do týchto týždňov.
CRIPPLED BLACK PHOENIX môžu svorne tvrdiť, ako nikdy neboli o sile jednotlivcov a často obmieňali zostavu. Práve Volk však vždy vynikal aj na pódiu, aj pri tvorbe piesní. Hlavne s odstupom času je pekne vidieť, ktoré z nesmrteľných pasáží nesú jeho rukopis, a takisto je čoraz očividnejšie, že už na „(Mankind) The Crafty Ape“ pomaly odchádzal za divadelnú oponu.
Úspech CRIPPLED BLACK PHOENIX je z jednej tretiny práve jeho zásluhou. A túto dieru nemôže byť ľahké zaplátať.
Narýchlo povolaný náhradník Matt Simpkin zvládol svoju úlohu technicky dobre, o čom sme sa presvedčili na koncerte v Trnave, ale už na prvý pohľad nebol na rovnakej vlnovej dĺžke ako zvyšok skupiny. „Myslím, že on sám vedel, že nebol ten pravý pre túto kapelu. A my sme to vedeli tiež,“ hodnotí líder Justin Greaves. Miesto za mikrofónom preto musel prenechať ďalšiemu novému spevákovi.
Extravagantný John E. Vistic si zatiaľ s očakávaniami poradil lepšie, ak to možno hodnotiť len na základe druhej, konzervatívnej skladby „Hold On“. Je totiž jedinou, v ktorej stihol dostať skutočný priestor.
Keď ale odbočíme od spevákov, väčšina nového materiálu veľa sviežich impulzov neprináša.
Jednoruký boxer
Dobrý dojem ešte zanechá tretia „What Have We Got To Lose“, a to skôr osobitne ako v kontexte nahrávky (oproti minulosti celkom opačne). Hosťujúca Belinda Kordic má mimoriadne dobrú farbu hlasu, čo bolo počuť aj na skrytom poklade z januára „Operation Mincemeat“.
Je správne zamatová a zároveň driasavá, aby prakticky sama vybojovala celú skladbu. A keď sa k nej pripojí clivé gitarové(?) kvílenie, vznikne z toho naozajstný zážitok.
Stále však ide o naprávanie chuti po úvodnej desaťminútovej inštrumentálke, ktorej rutinérstvo sa zďaleka neblíži k myriade emócií v „Time Of Ye Life“.
Spomínané dobré momenty v druhej a tretej položke potom vyznejú obzvlášť do prázdna, keď sa zvyšné skladby znova vrátia do stereotypných koľají. Vôbec ničím neurážajú, len neobsahujú žiadny dôvod, pre ktorý by sa k nim oplatilo vracať. Akoby sa skupine minuli dobré nápady, respektíve nemala dosť nadhľadu, aby tie fádne nechala ležať prachom.
Ešteže inštitút EP nie je žiadna veda a Briti už tento rok jednu výbornú dosku vydali.
Záverom tak nezostáva nič iné, než zase konštatovať, že dielo, ktoré sa v histórii CRIPPLED BLACK PHOENIX rodilo najdlhšie a najbolestnejšie, je stále suverénne najlepšie.
(1) Ak sú dnes dve hodiny „The Resurrectionists / Night Raider“ neustále za nadšených desať bodov, (2) ak človek počul výborný januárový album (3) a ak ho už stihli zasiahnuť „We Forgotten Who We Are“ a „Just Like A Mexican Love“ s WOVEN HAND, nové EP mu nemá veľmi čo ponúknuť. Pri porovnaní s minulosťou iba zvyšuje cenu predošlých zásluh a oživuje spomienky na výnimočnú, málo povšimnutú etapu. Kiežby ešte nebola úplne preč.
Studnica dobrých nápadov žiaľ nie je bezodná.
6 / 10
Justin Greaves
- gitara, bicie, basgitara, klávesy, e-bow, pílka
Karl Demata
- gitara, dobro, mandolína
John E. Vistic
- spev
Mark Furnevall
- klávesy, organ
Miriam Wolf
- piano, spev
Christian Heilmann
- basgitara
Mark Ophidian
- elektronika, sample
+ hostia:
Martin Collins
- bicie
Belinda Kordic
- spev
Kostas Panagiotou
- piano
1. How We Rock
2. Hold On (So Goodbye To All Of That)
3. What Have We Got To Lose?
4. One Armed Boxer
5. Jonestown Martin
6. Long Live Independence
Ellengaest (2020)
Great Escape (2018)
Destroy Freak Valley (Live) (2017)
Bronze (2016)
White Light Generator (2014)
Poznan 2011 A.D. (live) (2012)
No Sadness Or Farewell (EP) (2012)
(Mankind) The Crafty Ape (2012)
I, Vigilante (EP) (2010)
The Resurrectionists / Nightraider (2009)
200 Tons Of Bad Luck (2009)
A Love Of Shared Disasters (2006)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Cool Green Recordings
Stopáž: 45:06
Produkce: Justin Greaves
Studio: Chapel Studios
Current and former MEMBERS 2004-2013: Kostas Panagiotou Dominic Aitchison Nial McGaughey Andy Semmens Thomas Elgie George Elgie Dave Greaves Guy Metcalffe Geoff Barrow Michael L.B. West Danny Ashberry Baz Barrett Merijn Royaards Joe Volk Charlotte Nichols Daisy Chapman Matt Simpkin Justin Greaves Karl Demata Christian Heilmann Mark Furnevall Miriam Wolf Ben Wilsker John E. Vistic Mark Ophidian Daniel Anghede
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.